Internationale redactie: Onder druk van de Amerikaanse president Donald Trump hebben Europese bondgenoten hun defensie-uitgaven met een recordbedrag verhoogd, aldus NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte. Hij noemde deze enorme uitgavenstijging het “Trump-biljoen”-concept. De NAVO-secretaris-generaal zei dat sinds Trump aantrad in zijn eerste ambtstermijn, de Europese lidstaten en Canada ongeveer 1,2 biljoen dollar (12 biljoen euro) aan hun eigen defensiebudgetten hebben toegevoegd. Mark Rutte verwees naar de enorme winsten van Amerikaanse bedrijven en merkte op dat Europese landen niet alleen hun eigen militaire budgetten hebben verhoogd, maar ook voor miljarden dollars aan militaire uitrusting en wapens hebben gekocht van Amerikaanse defensiebedrijven. Wijzend op de cijfers benadrukte Rutte”Het grootste bewijs is dat Europa nu stappen zet om de last van de defensiekosten met de Verenigde Staten te delen.” Waarom dit ‘Trump-biljoen’? Donald Trump heeft de Europese NAVO-bondgenoten al lange tijd bekritiseerd omdat ze te afhankelijk zouden zijn van Amerikaans geld voor de wereldwijde veiligheid. Trumps harde standpunt heeft Europese landen gedwongen hun militaire uitgaven te verhogen. Mark Rutte prees Trumps rol ten zeerste en probeerde uit te leggen dat Trumps druk de NAVO-alliantie juist sterker en zelfvoorzienender heeft gemaakt. ‘Trump biljoen’ – de enorme toename van de Europese defensie-uitgaven. Sinds zijn eerste ambtstermijn hebben Europa en Canada ongeveer 1,2 biljoen dollar extra aan defensie-uitgaven besteed. Een groot deel van deze extra uitgaven is in de vorm van miljarden dollars aan inkooporders in de zakken van Amerikaanse defensiebedrijven terechtgekomen. De NAVO is niet langer volledig afhankelijk van de Verenigde Staten, maar deelt de lasten.
Bron: Fox News

